Den 2. december er der ministævne på VIR. Stævnet er for de ryttere, der endnu ikke har gået til ridning så længe, og ALLE kan deltage.

Der er mulighed for at ride holdridning, VIRS LE eller LD1.

Til holdridning er man flere ryttere på banen samtidig, og der er mulighed for at have en ponyfræser til at trække ponyen. Det er altså ikke sværere end en almindelig ridetime, men det er en god mulighed for at vise mor, far og måske bedsteforældrene, hvad man har lært.

Alle, der starter holdridning, får en roset.

VIRs LE er et program, VIR har udviklet til de ryttere, som gerne vil ride alene på banen, men som endnu ikke er helt klar til at starte LD1. Programmet er lettere end LD1, og har man behov for det, kan man have en ponyfræser til at løbe ved siden af ponyen. Programmet bliver læst op, så man får at vide, hvilke øvelser, man skal lave, mens man rider.

LD1 er det letteste dressurprogram. Programmet består af skridt- og travøvelser. Man behøver ikke at lære programmet udenad, men man skal kunne ride ponyen selv uden hjælp.

I VIRs LE og LD1 er der placeringer til dem, der får flest point.

Er man i tvivl om, hvilken klasse barnet bør starte, anbefaler vi, at man spørger sin ridelærer til råds.

Hygge og klubånd

Selvom stævnet jo er en konkurrence, er fokus langt mere på at få en god oplevelse og en hyggelig dag i ponyernes tegn.

Starttiderne offentliggøres på klubbens hjemmeside, så man kan se, hvornår man skal være på VIR. Der kommer også en plan for, hvem der skal sadle ponyen op og af, samt hvornår man skal gå i gang med det.

Cafeteriet holder åbent, og her har man som forælder mulighed for at støtte op om klubben ved at påtage sig en opgave. Det kan være at komme med kage, eller at stå bag disken 1-2 timer og tage imod bestillinger.

Der er også brug for nogen, der hjælper til i køkkenet, hvor der skal laves kaffe, pommes frites, toast mm. Det er nemme og overskuelige opgaver, og har man ikke prøvet det før, får man selvfølgelig en grundig introduktion, så man ikke er i tvivl om, hvad man skal gøre. Ét er sikkert, alle kan finde ud af at hjælpe, og din hjælp er virkelig værdsat.

Vi håber at se ALLE miniryttere og en masse glade juniorryttere til ministævne d. 2. december!

Sportsudvalget er et nydannet udvalg på Viborg rideklub. Udvalget arbejder på at lave et fedt sammenhold i hele Viborg rideklub.

Udvalget er i gang med at planlægge banetræning med både spring og dressur d. 7-8 oktober (se opslag på Facebook)

I fremtiden planlægges der flere banetræninger, fællesstævner og stævnekalender alle i klubben kan se, og generelt ting, hvor alle i klubben kan være med.

Præsentation af udvalget:

Johnny Krogh Hansen

Johnny er kommet på Viborg Rideklub i mange år, da han har en datter som rider på Viborg Rideklub. Han kæmper for det gode fællesskab på rideskolen, og er altid klar med en hjælpende hånd. Han er god med kost, skovl og greb. Johnny sidder desuden i bestyrelsen for DBU Jylland, og derfra kender han til det med godt fællesskab og god sportsånd.

Juliane Ryberg Schou

Juliane er 17 år. Hun har redet på Viborg Rideklub, siden hun var 5 år. Juliane elsker at deltage i ridestævner og nyder at hjælpe til, når der er stævne på Viborg Rideklub. Derfor er det gode stævnefællesskab blandt ryttere vigtigt for hende. Når du møder Juliane på rideklubben er hun altid glad og smilende.

Nina Sønderby Mikkelen

Nina er 19 år. Hun har redet på Viborg Rideklub i 14 år og har i alle årene haft en stor passion for stævner, og hendes udvikling i ridesporten. Nina elsker fællesskabet blandt stævnerytterne, og vil derfor kæmpe for at flere kommer med.

Annemette Kjærsgaard

Annemette har redet siden hun lærte at gå, og har redet på Viborg Rideklub gennem mange år. Hun elsker at udvikle sin ridning og er aktiv stævnerytter. Annemette kan godt lide at motivere og lære fra sig. Hun kan også godt lide at man bliver bedre af at man hjælper hinanden, derfor er fællesskab og sportsmanship vigtig for hende.

Selv om temperaturen ikke viser det, så er efteråret og dermed den mørke tid her. Traditionen tro betyder dette, at der er højere belastning på VIR’s tre ridehuse.

På halplanen fremgår det, hvornår der er undervisning i de tre haller, og dermed hvornår der er plads til friridning. Selvom der er friridning, kan der godt være undervisning i gang, da enetimer aftales med de enkelte undervisere. Indimellem kan der derfor være stor trængsel i hallerne, og det er vigtigt at alle viser hensyn til hinanden. Har du mulighed for at ride på andre tidspunkter er det oplagt at gøre dette.

Desuden er det ofte muligt at ride på den indhegnede udendørsbane, hvor der kan tændes lys. Lyset tændes i den “ny stald” længst væk fra opsadlingspladserne og ud mod Vejlevej.

Husk også, at du skal have reflekser og lys på hvis du rider på offentlig vej i lygtetændingstiden. Det er lidt ligesom når man cykler, man synes måske selv at man sagtens kan se, men for bilisterne kan det være næsten umuligt at se en hest og rytter i mørke.

7-8 oktober: Banetræning

Uge 42: Almindelig ridning i undervisningsafdelingen

16 og 17 oktober: Kom og få en ridetur og en rundvisning på VIR – obs! tilmelding via ferieaktiviteter.viborg.dk

19 oktober kl. 10-12: Åbent hus i Viborg Rideklub